Patisserie moet je afwegen!

Ik vind koken leuk! Zeker als ik in het weekend iets meer tijd heb. Mijn favoriete keuken? De Italiaanse. En dan het liefst de verschillende soorten pasta’s. Ja, ook gevulde! Af en toe waag ik me aan desserts en patisserie. Maar, zoals een bekende Vlaamse tv-kok altijd zegt: ‘Patisserie moet afgewogen worden’. Meten is weten. En terwijl ik mijn pasta’s aan het draaien was, bedacht ik me dat communicatie eigenlijk net zo in elkaar steekt.
Patisserie moet afgewogen worden. Meten is weten. En terwijl ik mijn pasta’s aan het draaien was, bedacht ik me dat communicatie eigenlijk net zo in elkaar steekt.
Want hoe kan ik iets adviseren als ik niet eens weet wat het doel is? Of – om het bij het koken te houden – hoe weet ik nu wat ik moet koken als ik niet weet of iemand wil ontbijten of juist dineren? En wat moet ik met een vleesgerecht als blijkt dat er alleen maar vegetariërs komen? En – en dat is voor nu dan de laatste – hoe weet ik nu wat de ingrediënten zijn als ik niet eens weet wat ik wil maken? Vragen die ik eerst beantwoord moet hebben als ik er zeker van wil zijn dat mijn gerecht slaagt! Als je er zeker van wilt zijn dat je communicatie slaagt, moet je ook een aantal vragen vooraf beantwoorden. En dat doe je door te onderzoeken. Hoe? Door in ieder geval deze fase goed te doorlopen.
Begin met focussen, zodat je de vraag echt scherp geformuleerd hebt. Stem in deze fase ook de omvang van het onderzoek en de planning af. Daarna kun je verder gaan met fase 2. Het voorbereiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het informeren van je collega’s, zodat ook zij weten dat er een onderzoek plaatsvindt! In de 3e fase, voer je het onderzoek feitelijk uit. Bijvoorbeeld aan de hand van vragenlijsten, diepte-interviews, observaties en steekproeven.
De resultaten kun je, samen met de resultaten van de deskresearch, analyseren en interpreteren in fase 4. Vergeet geen conclusies te trekken en aanbevelingen te doen. Na fase 5, de rapportage, volgt de meest belangrijke fase. Tenminste, als je wilt groeien! Want het meten zelf is geen doel op zich. Voor het meest optimale resultaat gebruik je de onderzoeksresultaten namelijk voor het opstellen van een goed strategisch plan, dat je ook uitvoert! Alleen dan haal je nog betere resultaten dankzij communicatie!
Natuurlijk ga ik graag op restaurant. Of binnenkort zelfs op les. Maar ik zal nooit een chef-kok worden! Zelfs niet met de beste kookboeken binnen handbereik. Want het is en blijft een vak dat alleen door professionals goed beoefend kan worden. En eigenlijk steekt communicatie net zo in elkaar.